Czytelnia - Ogłoszenia

Formatowanie pracy dyplomowej - najważniejsze wytyczne i zasady

2021-01-11 12:04:01

Licencjat lub magisterka już napisana. Wydawać by się mogło, że to już koniec, jednak zanim oddamy jej ostateczną wersję do APD i będziemy mogli zamknąć temat, będziemy musieli dokonać formatowania pracy dyplomowej, aby nadać jej ostateczny wygląd. Oto funkcje, jakie trzeba do tego wykorzystać!

Zobacz też: Wytyczne dotyczące strony tytułowej w pracy dyplomowej.

Otwarta książka

W skrócie:

  • Wytyczne mogą się różnić, jednak wykorzystywane funkcje i rzeczy, które trzeba będzie odpowiednio ustawić, będą najpewniej takie same.
  • Podstawowe funkcje, jakie wykorzystamy to rozmiar fontów, interlinia, wcięcia akapitowe, justowanie, dzielenie wyrazów, wstawianie nagłówków i numeracja stron.
  • Warto w trakcie pisania oznaczać nagłówki za pomocą stylów i wykorzystywać możliwość dodawania słów do indeksu, aby zautomatyzować ich dodanie do pracy.
  • Składanie tekstu to skomplikowany proces, podczas przygotowywania ostatecznej wersji pracy dyplomowej, nie musimy uczyć się wszystkich istniejących zasad typografii - wystarczy spełnić kryteria podane w instrukcji, jaką dostarczyła nam uczelnia.

Formatowanie pracy dyplomowej - zasady

Czym jest formatowanie pracy dyplomowej? Można to opisać, jako dopasowanie wyglądu tekstu do kryteriów, jakie podaje nam nasza uczelnia. Pomijając już kwestię tego, co musi zawierać praca dyplomowa i takie rzeczy jak strona tytułowa, co najmniej jeden indeks, czy też spis treści, chodzi tutaj bardziej o prezentację i ułożenie liter. Jeżeli nie zajmowaliśmy się tym wcześniej, to może to brzmieć nieco zagadkowo, ale gdy spojrzymy na same kryteria, całość okaże się całkiem prosta do zrozumienia i samodzielnego wprowadzenia.

Poniżej przedstawiamy, o czym pamiętać, przy formatowaniu pracy dyplomowej oraz najważniejsze funkcje edytora tekstu, które trzeba będzie wykorzystać. Pamiętajmy, że nasza uczelnia lub wydział mogą mieć co do wyglądu tekstu inne wymagania i warto zawsze sprawdzić instrukcję pisania pracy dyplomowej, oficjalnie udostępnioną przez nasz wydział. Elementy wchodzące w jej skład powinny być jednak zbliżone.

Zobacz też: Cel bibliografii w pracy dyplomowej.

Jakiego fontu użyć w pracy dyplomowej?

Tutaj najpewniej trzeba będzie wykorzystać klasyk, czyli Times New Roman. Jest to bardzo popularny i powszechny krój pisma, czy też jak nadal twierdzą niektórzy czcionka (wymienne używanie tego pojęcia z fontem to zwykle nie jest duża zbrodnia, jednak warto trzymać się poprawnego określenia). Niektórym może się wydawać przestarzały, ale ze względu na swój charakter (font szeryfowy, dwuelementowy), świetnie sprawdza się w druku, a pamiętajmy, że to właśnie jest docelowa forma naszej pracy. Wielkość liter w tekście głównym powinna być ustawiona na 12.

Żadna praca dyplomowa nie obędzie się też bez przypisów dolnych. Ich tekst powinien być wyrównany do lewej i mieć mniejszy stopień od tekstu głównego np. 10 i interlinię 1.

Interlinia

Często spotykanym błędem w przygotowywanych samodzielnie tekstach jest brak interlinii. Jest to wartość, która definiuje odległość pomiędzy wierszami w naszym tekście. Najczęściej wykorzystuje się interlinię o wartości 1,5. Niekiedy jest ona nawet ustawiana automatycznie. W przypadku edycji tekstu pracy dyplomowej najpewniej będziemy musieli ustawić ją ręcznie.

Wcięcia i akapity

Sposoby na oddzielenie od siebie akapitów są dwa. W pracy dyplomowej interesuje nas ten znany jeszcze z czasów pisania wypracowań i obecny w większości książek fabularnych - wcięcie akapitowe. Jest to odstęp, jaki dzieli od lewej krawędzi bloku tekstu, początek jego pierwszego wiersza. W pracy dyplomowej, gdzie tekst złożony jest krajem o wielkości 12, wymagane wcięcie akapitowe będzie najpewniej wynosić ok. 1,25-1,27.

Justowanie, dzielenie wyrazów i zawieszki

Całość tekstu powinna być wyjustowana. Niektórzy mogą kojarzyć, że ta funkcja w pewien sposób szpeci tekst. To dlatego, że trzeba do niej jeszcze dołożyć dzielenie wyrazów. Procesor tekstu, z jakiego korzystamy, powinien mieć tę funkcję wbudowaną, dzięki czemu przenoszenie niemieszczących się w danym wierszu wyrazu do następnej linijki tekstu, powinno przebiegać automatycznie. Trzeba tylko tę opcję włączyć.

Gdy już się z tym rozprawimy, pozostaje nam eliminacja zawieszek. Tego już niestety nie zrobimy automatycznie. Zawieszki to pojedyncze znaki pozostające po prawej stronie bloku tekstu takie jak "i", "z", "w" itd. Najlepiej jest, idąc od góry, po kolei łączyć je z wyrazem następującym po nich, za pomocą twardej (nierozdzielnej) spacji, poprzez kombinację "spacja + shift + ctrl".

Zobacz też: Martwa i żywa pagina - różnice.

Podział na nagłówki a spis treści

Kolejnym krokiem, o którym trzeba pamiętać, jest pilnowanie oznaczeń nagłówków w tekście. Chodzi o to, aby kiedy przygotowujemy śródtytuł, nie tylko zmienić jego wielkość i np. dodać pogrubienie, ale też zaznaczyć go i wybrać dla niego styl "Nagłówek 1" (dla rozdziałów) i "Nagłówek 2" (dla podrozdziałów). Dzięki temu później, do stworzenia spisu treści, wystarczy zaledwie parę kliknięć i ten wygeneruje się automatycznie. Podobnie należy postąpić ze słowami, które znajdą się później w indeksie.

Nagłówki pierwszego stopnia powinny się wyróżniać w szczególny sposób i posiadać wielkość np. "14". Te drugiego stopnia mogą mieć wielkość taką jak tekst główny (12), ale być pogrubione. Do tego, trzeba będzie też zawrzeć przed nimi i po nich odpowiednio duże odstępy.

Marginesy, stopka i główka

O ile tutaj też najpewniej znajdziemy jakieś wskazówki od uczelni, tak istnieje duże prawdopodobieństwo, że wielkość marginesów będzie zbieżna z tą automatycznie ustawioną przez programy do edycji tekstów - 2,5 cm. Główka w naszej pracy dyplomowej najpewniej pozostanie pusta, za to w stopce powinniśmy umieścić numerację stron, czyli tzw. zwykłą paginę.

Typografia w pracy dyplomowej

Warto też zaznaczyć, że formatowanie i profesjonalne opracowanie tekstu do publikacji ma o wiele więcej aspektów. Tutaj brane są najczęściej pod uwagę jeszcze takie rzeczy jak kerning, tracking czy też format strony i rodzaj wykorzystanego papieru. W przypadku przygotowania do druku pracy dyplomowej nie musimy się jednak nimi przejmować i wystarczy trzymać się wymagań uczelni oraz pamiętać o podstawowych aspektach składu, wymienionych powyżej.

KSK

fot. Joël Super from Pexels

Słowa kluczowe: Jak sformatować tekst pracy dyplomowej?, o czym pamiętać, zasady
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
pisanie pracy licencjackiej
Jak napisać pracę licencjacką - porady dla przyszłych absolwentów

Sprawdź, jak zabrać się do pisania licencjatu!

pisanie pracy inÅźynierskiej
Jak napisać pracę inżynierską - praktyczne wskazówki

Zastosowanie się do tych 10 porad pomoże ci uniknąć stresu i pozwoli cieszyć się procesem pisania.

Streszczenie pracy dyplomowej
Abstrakt w pracy dyplomowej - poradnik pisania

Streszczenie tekstu naukowego w kilku zdaniach to pewne wyzwanie.

Polecamy
Jak sformatować pracę dyplomową?
Formatowanie pracy dyplomowej - najważniejsze wytyczne i zasady

Dowiedz się, jak powinien wyglądać tekst!

Obrona pracy
Jak wygląda obrona pracy dyplomowej w trybie zdalnym?

Studenci bronią prac licencjackich przez Internet. Czym różni się taka forma egzaminu od normalnej obrony?

Ostatnio dodane
pisanie pracy licencjackiej
Jak napisać pracę licencjacką - porady dla przyszłych absolwentów

Sprawdź, jak zabrać się do pisania licencjatu!

pisanie pracy inÅźynierskiej
Jak napisać pracę inżynierską - praktyczne wskazówki

Zastosowanie się do tych 10 porad pomoże ci uniknąć stresu i pozwoli cieszyć się procesem pisania.